Snad každé dÃtÄ› vÃ, že základnà školnà docházka je u nás povinná již od dob Marie Terezie. NeÅ™Ãká se ovÅ¡em, v jaké podobÄ› by mÄ›la být, to už se nikde neÅ™Ãká. Ano, klasická Å¡kola je samozÅ™ejmÄ› tÃm prvnÃm, co nás napadne, avÅ¡ak rozhodnÄ› nenà jediná. ZvláštÄ› v dneÅ¡nà dobÄ› se tak mnoho lidà rozhoduje uÄit své dÄ›ti doma.
Â
Tento trend nenà typický jen pro ÄŒeskou republiku, nýbrž se rozÅ¡iÅ™uje prakticky po celém svÄ›tÄ›. Zde se vÅ¡ak podÃváme právÄ› na naÅ¡i zemi, kde jsou důvody pÅ™eci jen ponÄ›kud vÃce specifické a pro naÅ¡ince snadnÄ›ji pochopitelné.
Â
Â
TÃm hlavnÃm je rostoucà nesouhlas s dneÅ¡nà podobu Å¡kolstvÃ, a je pochopitelné proÄ. Je totiž pravdou, že se od dob Josefa II pÅ™ÃliÅ¡ nezmÄ›nilo, a to navzdory vÅ¡em poznatkům, které byly ohlednÄ› dÄ›tské psychologie a uÄenà uÄinÄ›ny zejména v poslednÃch desetiletÃch. Ano, již se objevujà školy, které tyto poznatky respektujÃ, avÅ¡ak tÄ›ch je pomálu a jsou zhusta soukromé. To mimo jiné znamená, že mnoho rodiÄů nemá penÃze na to, aby tam svého potomka zapsalo.
Â
Je ovÅ¡em pravdou, že je zde také urÄitý sociálnà aspekt, který bychom nemÄ›li opomÃjet. Je potÅ™eba, aby dÄ›ti mÄ›ly pravidelný kontakt se svými vrstevnÃky, kde se uÄà mimo jiné také spolupráci i základnÃm sociálnÃm interakcÃm, které se jim budou v dospÄ›losti hodit. Je vÅ¡ak pravdou, že tyto nemusà probÃhat pouze ve Å¡kole.
Â
Â
Je ovÅ¡em nutné vÄ›dÄ›t, že i domácà vyuÄovánà má svá pravidla. NejdůležitÄ›jÅ¡Ãm z nich je fakt, že domácà výuku může provádÄ›t pouze ÄlovÄ›k, který má vysokoÅ¡kolské pedagogické vzdÄ›lánÃ. Je to proto, aby bylo zajiÅ¡tÄ›no, že skuteÄnÄ› bude vÄ›dÄ›t, jak uÄit. To totiž nenà tak jednoduché, jak by se mohlo zdát.
Â
SamozÅ™ejmÄ› záležà na rodiÄÃch, kterou formu vzdÄ›lánà pro své dÃtÄ› zvolÃ. Důležité vÅ¡ak je, aby zÃskalo vÅ¡echny potÅ™ebné znalosti, a to jak vÄ›domosti, tak i ty sociálnÃ. Jen tak bude pÅ™ipraveno na vstup do svÄ›ta dospÄ›lých.