Nikdo asi nebude rozporovat fakt, že výbÄ›r Å¡koly, do které naÅ¡e dÃtÄ› poÅ¡leme, je velmi důležitý a mÄ›la by mu být vÄ›nována velká pozornost. TÃm prvnÃm, co bychom mÄ›li rozhodnout, je to, zda zvolÃme státnà Äi soukromou Å¡kolu. Oboje má své pro a proti a je tedy vhodné znát pozitiva i negativa obou možnostÃ.
Â
Je totiž pravdou, že aÄkoliv jejich úÄel je stejný – dát dÄ›tem základnà vzdÄ›lánÃ, pÅ™esto se v nÄ›kolika ohledech liÅ¡Ã. Pokud tedy chceme pro své dÃtÄ› vybrat tu nejlepÅ¡Ã možnost, je dobré se nad výbÄ›rem velmi dobÅ™e zamyslet.
Â
Â
U státnÃch Å¡kol se neplatà žádné Å¡kolné, což je velkým plus zejména pro chudÅ¡Ã rodiny. NemusÃte se tedy bát, že si nebudete moci dovolit ani tu nejlepÅ¡Ã ze státnÃch Å¡kol. Zde skuteÄnÄ› záležà pouze na talentu dÃtÄ›te a na tom, jak moc je zaplnÄ›ná kapacita, nikoliv na tom, kolik máte na úÄtu.
Â
Na druhou stranu soukromé Å¡koly jsou zase Äasto otevÅ™enÄ›jÅ¡Ã modernÃm metodám výuky, jako napÅ™Ãklad Montessori. Tu u státnÃch Å¡kol nenajdeme. Také tÅ™Ãdy jsou zde Äasto menÅ¡Ã, což znamená, že uÄitel může vÄ›novat každému žáku vÃce individuálnà pozornosti.
Â
Â
Je vÅ¡ak také pravdou, že zde mnohdy nejsou tak pÅ™ÃsnÄ› dodržovány. Mnohdy se zdá, že to, zda dÃtÄ› projde do dalÅ¡Ãho roÄnÃku, závisà spÃÅ¡e na peněžence jeho rodiÄů než na skuteÄných znalostech. SamozÅ™ejmÄ› to vÅ¡ak neplatà ani zdaleka o vÅ¡ech, a i mezi soukromými Å¡kolami najdeme takové, které poskytujà skuteÄnÄ› kvalitnà vzdÄ›lánÃ.
Â
I proto je dobré si danou Å¡kolu nejprve velmi dobÅ™e prověřit. NeuÅ¡kodà navÅ¡tÃvit den otevÅ™ených dveÅ™Ã, avÅ¡ak mÄ›jte na pamÄ›ti, že zde vám budou chtÃt ukázat pouze tu nejlepÅ¡Ã stránku. SpÃÅ¡e se zajÃmejte o to, jakou úspěšnost pÅ™ijetà na různé stÅ™ednà školy majà jejà absolventi, pÅ™ÃpadnÄ› kolik z nich odcházà na vÃceletá gymnázia. I to jsou statistiky, které vám mohou pomoci.
Â
HlavnÄ› si vÅ¡ak pamatujte, že pokud zjistÃte, že vám daná Å¡kola nevyhovuje, nenà žádnou hanbou dát dÃtÄ› i v průbÄ›hu docházky do jiné. RozhodnÄ› je to lepÅ¡Ã varianta, než aby bylo neÅ¡Å¥astné.