JistÄ› i vy jste slyÅ¡eli o tom, že úroveň finanÄnà gramotnosti v naÅ¡Ã zemi nenà nijak velká. Jen málokdo vÅ¡ak pÅ™esnÄ› vÃ, co to pÅ™esnÄ› znamená, nebo jak poznat, zda ji zrovna my máme dostateÄnou. PÅ™itom, jak se ukazuje, jde o v souÄasnosti velmi důležitou vÄ›c.
Â
Â
V podstatÄ› jde o to, jak rozumÃme penÄ›zům a jak s nimi dokážeme hospodaÅ™it. Dokážeme urÄit, která finanÄnà transakce je pro nás výhodná, a která nikoliv? VÃme, jak nejlépe naložit s penÄ›zi, aby nám pÅ™inášely dalÅ¡Ã zisk? Nebo dÄ›láme Å¡patná rozhodnutÃ, dÃky kterým se dostáváme do dluhů?
Â
Je jasné, proÄ je to tak důležité. V dneÅ¡nà dobÄ› se na penÃze klade mnohem vÄ›tÅ¡Ã důraz než kdykoliv pÅ™edtÃm, a také je podstatnÄ› snazÅ¡Ã dostat se do dluhové spirály. Proto je nutné vÄ›dÄ›t, jak se tÄ›mto nebezpeÄÃm vyhnout, zvláštÄ› když se nás různé firmy snažà do nich v podstatÄ› nalákat, byÅ¥ je to Äasto na samé hranici legality.
Â
Â
Problémem je, že se tomu nikde neuÄÃ. Tak nÄ›jak se pÅ™edpokládá, že to dÄ›ti nauÄà rodiÄe. Jak je ale tito mohou nauÄit nÄ›co, co sami neznajÃ? Mladà lidé pak musà hledat různÄ› na internetu, pÅ™iÄemž nikdy nemohou vÄ›dÄ›t, zda je tutor, kterého zvolili, skuteÄnÄ› důvÄ›ryhodný. Na rozdÃl od klasických pedagogů zde totiž nenà potÅ™eba žádné formálnà vzdÄ›lánÃ.
Â
Co s tÃm tedy můžeme dÄ›lat? Nezbude nám, než si informace hledat sami. Ideálnà samozÅ™ejmÄ› je, pokud máme pomoc nÄ›koho zkuÅ¡eného, kdo nám dokáže poradit. To vÅ¡ak má jen minimum lidÃ. Proto se mnohdy stane, že se nakonec v dobré vÃÅ™e Å™ÃdÃme Å¡patnými radami.
Â
ŘeÅ¡enÃm by samozÅ™ejmÄ› bylo zavést finanÄnà gramotnost do Å¡kolnÃch osnov, jenže k tomu v souÄasné dobÄ› nenà vůle. Koneckonců, z pohledu vlády jsou zde mnohem důležitÄ›jÅ¡Ã vÄ›ci, které je potÅ™eba Å™eÅ¡it. NavÃc na nÄ›co takového ani nejsou v rozpoÄtu penÃze. Vypadá to tedy, že se zatÃm situace nijak nezmÄ›nÃ, a to ke smůle pÅ™edevÅ¡Ãm slabÅ¡Ãch sociálnÃch skupin.