StÅ™edovÄ›k obecnÄ› nepovažujeme za úžasné obdobÃ, zvláštÄ› pak v EvropÄ›. Koneckonců, nenà divu, že se mu Å™Ãká Doba temna. Pokud se podÃváme na film zasazený do tohoto Äasového obdobÃ, vidÃme, že to reflektuje i obleÄenà lidÃ, kdy zvláštÄ› Å¡lechtici jsou obleÄeni v odstÃnech Å¡edé a Äerné. Výzkumy vÅ¡ak ukazujÃ, že takováto móda tehdy rozhodnÄ› nebyla.
Â
Â
Ve skuteÄnosti tomu bylo pÅ™esnÄ› naopak. Lidé tehdy chtÄ›li vyÄnÃvat, a proto zvláštÄ› ti s vyÅ¡Å¡Ãm postavenÃm nebo z vyÅ¡Å¡Ãch sociálnÃch kruhů nosili skuteÄnÄ› pestré obleÄenÃ, takové, jaké vÃdáme ve filmech napÅ™Ãklad u Å¡aÅ¡ků. Dominovaly jasné, kÅ™iklavé barvy, které každému ukazovaly, s kým má tu Äest.
Â
Dávalo to i smysl – Å¡lechtici se v té dobÄ› chtÄ›li odliÅ¡ovat od chudiny tak, jak to jen bylo možné. A právÄ› chudà lidé nemÄ›li ani zdaleka takový pÅ™Ãstup k barvivům, kterými bylo možné obarvit látku. Je tedy jen pochopitelné, že si je tedy následnÄ› doslova monopolizovala Å¡lechta. JednoduÅ¡e Å™eÄeno – ÄÃm vyÅ¡Å¡Ã postavenÃ, tÃm barevnÄ›jÅ¡Ã a výraznÄ›jÅ¡Ã obleÄenÃ.
Â
Â
ProÄ to tedy nenà zobrazeno ve filmech, a to dokonce ani v tÄ›ch, které se pyÅ¡nà historickou pÅ™esnostÃ? JednoduÅ¡e proto, e bychom je z dneÅ¡nÃho pohledu nedokázali brát vážnÄ›. LepÅ¡Ã je, když má napÅ™Ãklad král obleÄenÃ, které dnes považujeme za důstojné, než aby mÄ›l různobarevné výrazné Å¡aty. Pak by jej diváci totiž nejspÃÅ¡ nedokázali brát až tak vážnÄ›.
Â
To samé platà i o pohádkách, i když zde může být omluvou to, že se jedná o vymyÅ¡lený pÅ™ÃbÄ›h, a tedy ani odÄ›v, který na sobÄ› postavy majÃ, nemusà odpovÃdat tomu, co se v té dobÄ› skuteÄnÄ› nosilo. Je to vÅ¡ak Å¡koda, neboÅ¥ to uzavÃrá naÅ¡i mysl tomu, že móda se v průbÄ›hu Äasu mÄ›nÃ, a že to, co dnes považujeme za směšné, byl kdysi nejnovÄ›jÅ¡Ã módnà trend.
Â
I to je důvod, proÄ bychom se nemÄ›li nechávat módou pÅ™ÃliÅ¡ svazovat. KonstantnÄ› se totiž mÄ›nÃ, a nikdo nemůže Å™Ãci, zda se tomu, co se dnes nosÃ, za pár stoletà také nebudou smát.